تبلیغات
سینما پارسی - اخبار جدید از سینما و تلوزیون - استعاره زندگی در کنار جنگ

استعاره زندگی در کنار جنگ

چهارشنبه 13 بهمن 1395 10:24 ب.ظنویسنده : newsworldiran newsworldiran

 

استعاره زندگی در کنار جنگ

خبرگزاری فارس: استعاره زندگی در کنار جنگ

فیلم «ویلایی‌ها» جنگ را در نگاه گروهی از زنان در سنین و حتی طیف‌های مختلف بازتاب داده است. زن، مصداق و مظهر زندگی و زایندگی است و جنگ، تجلی مرگ. اما در هم آمیختن این دو ضد در این فیلم، استعاره‌ای از وجه انسانی و انسان‌ساز دفاع مقدس مااست.

گروه سینما و تئاتر خبرگزاری فارس،‌آرش فهیم- «ویلایی ها» به عنوان فیلم اول یک کارگردان، کار بدی از آب در نیامده است. حداقل اینکه در مقایسه با فیلمهایی که طی سه روز اول در کاخ جشنواره –تالار همایش های برج میلاد- رونمایی شدند، یک سر و گردن بالاتر است.


منیره قیدی در فیلم اول خود تلاش کرده تا از زاویه‌ای تازه به جنگ تحمیلی بپردازد. فیلمی زنانه، درباره موضوعی مردانه که روایت آن براساس واقعیات شکل گرفته است؛ اردوگاهی در حاشیه مناطق جنگی که هیچ مردی در آن حضور ندارد و محل اسکان همسران رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس است، بهترین بستر برای نمایش جنگ از نگاه و با احساسات زنانه است. شاید کمی کلیشه‌ای به نظر برسد، اما حقیقتی است که باید دائم تکرار کرد؛ شیوه نقش‌آفرینی زنان در جنگ هشت ساله، یک الگوی کم نظیر و متعالی از حضور زن در عرصه مبارزه اجتماعی و فرهنگی است. اما کمتر فیلمی به این لایه مغفول اما مهم از تاریخ معاصر ایران توجه کرده است.
فیلم «ویلایی‌ها» جنگ را در آینه نگاه گروهی از زنان در سنین و حتی طیف‌های مختلف بازتاب داده است. زن، مصداق و مظهر زندگی و زایندگی است و جنگ، تجلی مرگ. اما در هم آمیختن این دو ضد در این فیلم، استعاره ای از وجه انسانی و انسان‌ساز دفاع مقدس ماست.
نکته قابل تأمل این که به رغم حضور یک زن در مقام کارگردان کارگردان و زنانه بودن فضای درام اما مسیر روایت فیلم از افراط و اغراق در سانتیمانتالیسم در امان مانده است. این در حالی است که فیلم استعداد زیادی در افتادن به احساسات‌گرایی و به اصطلاح، «هندی بازی» داشت. اما اینکه کارگردان، حد نگه داشته و از امکاناتی که در اختیار او بوده به اندازه و در چارچوب مضمون فیلم استفاده کرده، شخصیت دفاع مقدسی فیلم را حفظ کرده است. حتی موسیقی فیلم نیز به اندازه و به موقع است که همراه با بازی خوب بازیگران، ساختاری منسجم و استوار را برای فیلم درست کرده اند.
هر چند که فیلم، از کمبود داستان رنج می برد و به جای تحول، چند حادثه، درام را ایجاد می کند. حوادثی مثل هجوم هواپیماها و بمباران، حضور پر تعلیق پیکی که هر بار خبر شهادت یا زخمی شدن شوهر یکی از زنان را می آورد و مادری که به تعزیت جوان دیگری، به جای فرزند خود می نشیند و ...
پایان فیلم می توانست وجهه ای ضدجنگ به فیلم ببخشد، اما اختتامیه هوشمندانه و توأم با امید و روشنایی فیلم که یادآور ادامه زندگی در شرایط بغرنج و دردناک است، فیلم را از سقوط در پرتگاهی دیگر نیز نجات داده است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13951113000700

برچسب ها: فیلم ، فیلم ایرانی ، منیره قیدی ، جنگ تحمیلی ، فرماندهان دفاع مقدس ، دفاع مقدس ، ویلایی ها ،
آخرین ویرایش: چهارشنبه 13 بهمن 1395 10:26 ب.ظ

 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر